GPS-Mats fick också fisk!

Det enda som hände på fredagkvällen var att jag hade en fin dragning i flugan, men i övrigt var det riktigt dött. Provade även ordentligt på öringen en bra bit in på natten utan resultat. Vi såg ingen fisk heller.

Tvingade oss upp dagen efter för att iallafall gå en vända på det första gryningsljuset. Inte heller då hände någonting, men när vi sedan sovit ytterligare några timmar och gick i älven igen sög det på en ilsken hangrils för Mats. Underbart att han fick en lax han också, speciellt som den här korta turen var hans enda Norgesväng i år.

På eftermiddagen åkte vi upp och snackade med Hasse Dehlin på OrklaLax och han erbjöd oss att prova en av hans sträckor på kvällen där ändå ingen skulle fiska. Vi var inte sena att nappa på det erbjudandet då det ju ändå var ganska trögt på Sugustad.

Vi åkte således ner till Hongslo (direkt nedanför den berömda varghölen på felsläng) och körde kvällspasset.

I första vändan var jag i en bättre fisk en bra stund innan den lossnade. Hongslo är en djup, ganska lugnflytande pool så jag fiskade GuideLines PT S2/S3 vilket visade sig fungera. I nästa vända tappade jag en blank mellanlax när den hoppade. Underbart med action, speciellt som varken motfisket eller gubbarna i varghölen kände nån fisk när vi var där.

När mörkret blev påtagligt svart packade vi ihop våra grejer, tämligen nöjda med en kort Norgevistelse.

Imorse sov vi ut ordentligt och åkte från Orkla vid 11-tiden och sitter nu och bloggar från bilen. Hemma om ca 2 timmar.

Nu blir det hårt jobb i dagarna tre innan Orkla-Ola och jag åker på storöringjakt vid Em och Mörrum, tors-söndag.