River Dee, Måndagen den 17e April, LIVE

12:30

Vaknade till en isande kall morgon med minusgrader och strålande solsken.. Älven har sjunkit ytterligare en inch och vattentemperaturen ner till 5.2gr på morgonen. Lägg till strålande solsken rakt ner i poolerna och förutsättningarna för att fiska lax kan troligen inte bli sämre.. Nåväl, hela älven vilar ju på söndagar så samtliga pooler var iallafall ofiskade :).

Skam den som ger sig. Då motfisket från Cairnton inte hade dykt upp började jag med en snabb repa i Upper Ferroch. Inga känningar.

Heimen GAIS ska få simma efter lunch

Hur fiskar man egentligen under dylika förutsättningar? Jag körde första vändorna med mitt Switchspö, försedd med en sjunk 3 spets. På grund av kylan tänkte jag att jag vill ner till fisken. Med det mindre spöt kan jag också få till väldigt fina presentationer i det kristallklara och låga vattnet.

Fluga då? I solskenet ville jag ha något ljust. Men då ju vattnet är svinkallt valde jag att inte sätta på en alltför liten fluga. Det fick bli en av de ”transparanta” flugorna vi använder på Vestlandet vid lågvatten och solsken.. Gråvit vinge med ljusgrönt hackel bunden på en liten aluminiumtub..

Knallade upp till Green Spout och fiskade av den. Därefter Corner Pool och Sandys. Ingen känning och inte en enda fisk som visat sig. Förra veckan såg vi åtminstone nån fisk då och då, men misstänker att den kallare vattentempen gör att eventuell fisk står på botten och fryser fenorna av sig :-D.

Deborah Mitchell fiskar Upper Ferroch

Simon och Deborah, som jag fiskar med idag, dök upp lite senare men är nu igång och ska försöka kriga sig till en springer. Moln kom in runt 11-tiden och det ska iallafall förbli molnigt resten av dagen vilket känns bra.

Jag kände att jag likaväl kunde ta en tidig lunch och lägga mer energi under eftermiddagen då förhoppningsvis tempen hoppat upp nån grad i vattnet så nu checkade jag in på Douglas Arms i Banchory.

Svamprisotto och en Belhaven Best. Mums!

22:00

Efter en kanonlunch kom jag tillbaka till UB och dessvärre gjorde solen också det.

Gjorde ett halvhjärtat försök i Sandys utan känningar och blev sedan sittandes i hyttan större delen av eftermiddagen i sällskap av Raymond, Simon, Deborah och de två nyanlända fiskarna som ska fiska UB i veckan. Ytterst trevligt och lika bra att spara på krafterna när det inte är det minsta läge i älven..

Debs och Simon i hytten vid Upper Ferroch

Framåt 17-tiden blev det lite halvmolnigt igen så körde en vända på Green Spout och Corner. Inga känningar alls och fortfarande inte en enda fisk som visat sig överhuvudtaget.. Satan i gatan vad svårt!

Blev ytterligare en paus i hyttan vid 18 när Raymond och övriga packade ihop för dagen.. Min plan levde fortfarande dock; Grey Mare så fort solen försvinner.

Sandys

Rods ready to rock’n roll

Så vid halvsju tog jag med mig switchspöt och 14-fotaren ner mot Grey Mare. Motfisket slutade vid 18.

Om jag hade sagt att det kändes tokhett så hade jag ljugit, men det kändes åtminstone som en hyfsad chans att häkta i något. Cairntonsidan fiskar poolen väldigt hårt, men dom kommer inte åt de nedre delarna.

Övre delen av Grey Mare

Grey Mare

Började övre biten med rejäla sjunkgrejer utan att känna något.. Bytte till helflyt och hyfsat stor sunray halvvägs ner när solen försvann.. 5-6 meter ner i ”porten” (de två synliga stenarna) ser jag virvel och slingan av skjutlina rycks ur min hand!

Jag nyper skjutlinan, höjer spöt och förväntar mig tyngd och de karakteristiska stångningarna från en springer. Men det är tomt. Ingenting i andra änden..

En lång rad av diverse svordomar strömmar ur min hals utan att jag kan kontrollera det. Jag fick bannemig chansen, men det sket sig! Laxen drog bara i vingen troligen.. Helve…!

Well, well. Med lite eftertanke nu senare på kvällen så ska jag, och är, extremt glad att det hände något överhuvudtaget. Troligen knappt nån lax fångad alls i Dee en dag som denna då alla odds var emot oss fiskare..

Nya tag imorgon så det blir ett kärt återseende i Middle Blackhall!

When the going gets tough, the tough gets going!