River Dee, Middle Blackhall, 7e April

09:15

Våren är här! Första natten utan frost och milda vindar nu på morgonen. Vi kommer få runt 15 grader under eftermiddagen.

Älven svarar direkt med att släppa smältvatten.

Mötte upp två kompisar som ska fiska Spey nästa vecka igårkväll. Dom var redan nu väldigt fiskesugna då dom ser Banchory Beat från sitt fönster på Hotell Lodgen..

Varför jag snabbt bokade upp det sista lediga spöt på MB och så roterar vi där idag.

MB fiskar väldigt bra på högt vatten så det här blir spännande!

Peter och Bratten hade glömt några prylar på hotellrummet så dom behövde åka tillbaka dit. Jag tände kaminen och gick upp till Kelpie. Såg väldigt fint ut och dessutom lite färg i vattnet. Då jag ju bara skulle göra några snabba släng innan grabbarna kom tillbaka började jag på mitten. Förlängde kast på kast och efter 4 kast drog det i!

Pang! Inte alls som tidigare tag. Detta var som det ska vara, det bara häktade i! Sköna stångningar, kort rusning, hopp! Och flugan lossnade 🙁 En mindre fisk, typ 6-7lbs.

Men vilken sjuk start!

Snacka om att grabbarna blev ivriga att rigga grejer och göra sina första laxsläng för i år!!

13:00

Spännande förmiddag med konstant stigande vatten. Inga mer fiskkontakter för någon av oss, men det kommer! Middle Blackhalls Nederdel på Kelpie, Hela Malt Steep och Rock Head blir bara bättre ju högre vatten vi får. Dessutom slipper man vada och kan ”fin-fiska” i tofflorna 🙂

Nu är det lunch och jag behöver dessutom förbereda en del med handling etc för nästa veckas gäster som jag plockar upp på flygplatsen tidigt imorrnbitti.

14:00

Jag hittade en gammal favorit på Tescos ölhylla, Thornbridge Breweries underbara Jaipur IPA! Har varit svår att få tag på i Sverige de senaste så bäst att passa på att avnjuta en efter lunchen :-).

Skål på er!

Fina 3 ft på Woodend nu.. Bäst jag gör några släng på Malt Steep och Rock Head snart!

15:45

Jag gick en vända på Malt Steep och Rock Head. Kändes sjukt giftigt. Helt perfekt vatten nu för att fiska från banken. Såg 2 springers sprätta, men inga hugg.

Bratten och Peter är nu tillbaka från lunch. Den förstnämnda går Kelpie och början av Canary som är giftig nu. Peter går nedströms och fiskar MS och RH. Blir uppriktigt förvånad om vi inte får en idag!

Själv chillar jag vid hytten och håller tummarna för spända linor 🙂

22:00

Vi fortsatte fiska på stigande älv och Peter häktade i en Sea Trout Kelt, som var av den större sorten för att vara Dee när den gick på älven förra året, men dessvärre inga springers för någon av oss. Vi såg dock för första gången blanklax som visade sig, men dom hade bråttom uppöver.

Jag slutade fiska strax efter 18 då jag hade en hel del att fixa inför nya gäster imorgon. Bratten och Peter kämpade på in i mörkret och har värmt upp kastningen rejält inför deras kommande vecka i Spey. Tack för en trevlig dag, boys!

Imorrn är det söndag, vilket innebär fiskeri dag då hela River Dee alltid är stängd för fiske på söndagar. Jag behöver upp riktigt tidigt för att åka ner till flygplatsen, lämna tillbaka min lilla Fiat 500 och plocka ut nästa veckas minibuss, innan de första gästerna landar vid halvnio.

Förutsättningarna för nästa vecka ser minst sagt lovande ut nu med tanke på flommen vi just nu har. Den bara måste locka upp ny fisk från havet!

Jag kommer tillbaka med Livebloggning fr o m Måndag morgon.