River Dee, Middle Blackhall, 5e April

10:00

Vaknade återigen till frostgrader. Is på vattenpölarna utanför, men solen skiner!

Var på Middle Blackhall strax innan 09 och sparkade igång kaminen. Medan den värmde upp sig gick jag en snabbrepa på Rock Head. Ville inte fiska Malt Steep då jag såg ghillien, Andy, komma nedåt på andra sidan med två nya Cairntongäster.. Låter dom rappa av den så tar jag den senare när vattnet värmts upp lite 🙂

Nu blir det kaffe innan jag tar en promenad ner till Invercannie. Perfekt vattenföring för den nu och det hände ju grejer där senast jag tog promenaden ner!

Fina Invercannie. En svag innersväng hela vägen. Fin inloppsfors och en fin nacke. Vad mer kan man begära?

Kändes givetvis extra giftigt när jag fiskade över platsen där jag fick den fina springern i tisdags, men ingenting drog i snöret den här gången på hela vändan.

Det var nog t o m kallare i vattnet nu på morgonen än tidigare morgonar. Fruktansvärt kallt om tårna!

Inbillar mig att det är därför som inget hände. Tempen behöver upp en halv grad. I eftermiddag blir det en ny repa där nere i den lilla pärlan.

Brutalt motfiske nu på Kelpie och Malt Steep. Dessa gentlemän ”luddrar” som tusan i vattnet. Den ene fiskar från banken och gör minst 4 mellanlägg hela tiden innan han rullar ut linan så det sprätter vatten där fisken går och står. Den andre verkar ha anammat det moderna Skagitfisket. Han kör massa skumma ”Snap-T, Z-cast och allt vad det heter. Summa summarum så låter det hela vägen över till mig vid hytten på MB-sidan när han river upp vatten framför sig (mot dit han fiskar vilket ju måste störa eventuell fisk nåt fruktansvärt) så det lutar nog åt att jag tar en tur upp till Floating Banks efter kaffet.

Ovan låter väl som att jag ”mästrar” en del, men det är inte meningen. Alla är nybörjare från början och jag är själv ingen ”super-kastare”, men jag tycker ändå att det första man bör tänka på som sportfiskare är att störa fisk så lite som möjligt.. Bättre då att kasta kortare, speciellt på Malt Steep då fisken går precis framför fötterna på dem. Dom kastar dessutom max 45 grader nedåt så ett klassiskt överhandskast hade varit helt optimalt.. Nåväl, börjar få en bra känsla för Floating Banks nu. Strax dax att knata upp 🙂

12:30

Fiskade Floating banks noggrant, men inte ett pet på flugan trots att det kändes riktigt hett.. Fortsatte ner och fiskade av Cairnton Pool också, men likadant där.. Det är svårt nu. Bara 4 fiskar tagna på hela älven igår. Vi behöver vårvärme som värmer upp vattnet lite! Det ska komma till helgen enligt prognoserna. På lördag kanske man kan få sitta i solen i kortärmat och njuta mellan vändorna. Jag håller tummarna för att det blir så!

15:00

Gjorde ett taktiskt drag och käkade ganska snabbt. Vet ju att Cairntongubbarna ALLTID lunchar i sin hytte exakt mellan 13:00-14:00. Således var jag på plats vid Malt Steep 13:45. Riggade en S1/S2 då jag ju vill att flugan ska fiska hyfsat djupt, men framförallt långsamt i det kalla vattnet.. Vet dessutom att samtliga motfiskare fiskar helflyt med diverse sjunktippar..

Nu jäklar, tänkte jag, poolen har dessutom fått vara ifred under en timma..

Solen tittade äntligen fram vilket gjorde att man slipper frysa annat än om fötterna. Jag gav mig fasen på att inte fuska mig igenom poolen den här gången med 8-10 steg mellan varje kast. Fiskade mig nedåt och det kändes ruggigt hett. På gränsen mellan MS och Rock Head har jag så en fisk som upprepade gånger drar i vingen! Men den vägrar ta ordentligt. Provade lite olika varianter på hemtag etc men inget mer händer. Där fick jag iallafall det där härliga ”fiske-ruset” igen. Adrenalin. Plötsligt är det inte så kallt om fötterna längre.

Strax nedom den stora stenen på andra sidan av bilden kände jag fisken.

Fiskade hela Rock Head noggrant utan nån action efter det. Solen ligger på. Vattnet är kristallklart. Är grymt sugen på att sätta på en liten Silver Grey eller Rusty Rat och gå igen, men motfisket är på plats så det är bara att glömma på nån timma eller två.

Ovan ser ni Rock Head i solsken. Har varit en av mina favoritpooler sen första gången jag såg den.

Nu är det hög tid för dagens första pilsner.

Efter ölen blir det en promenad ner till Invercannie igen.

16:35

Fiskat av de hetare partierna av Invercannie med både en Dee Monkey och en liten Silver Grey. Nada.

17:00

Sprutsolen hänger i. Ska fiska av Kelpie med en liten Silver Grey strax tänkte jag.

Vy upp över Canary och Kelpie på bilden ovan

20:00

Precis tillbaka i Lodgen. Fiskade Kelpie i solskenet som jag skrev utan resultat.

Solen gick i moln, jag värmde mig lite och sedan gick jag i i slutet av Canary Pool med en liten Dee Monkey. Fiskade noga. 2-3 steg och fullkast över till andra sidan. När jag kom ner till Rock Head började det mörkna ganska mycket så jag bytte fluga till en Sunray.. Fortsatte ned och fiskade Rock Head inklusive suget på nacken.

Helt dött.

Nya tag imorgon. Då blir det Birse som jag och min gode Skotske vän, Nicol Paton, blivit inbjudna att fiska då spöna där varit osålda den här veckan. Det blir ett kärt återseende, både med Nicol och med Birse!

Det var 5 år sedan jag fiskade den sist och det är en lång, kanonsträcka. Minns att jag tappade en riktigt grann lax i Irrigation Pool nedanför hytten precis vid landning en gång i tiden. Kanske blir det revansch imorrn?

Nu blir det Indiskt. Rogan Josh och ett glas Pinot Noir.

Over and out, ses imorrn 🙂