River Dee, Middle Blackhall, 3e April

11:00

Ställde ingen klocka igår då jag visste att det skulle snöa på morgonkvisten. Vaknade ändå vid 08. När jag tittade ut så var det snöblandat regn och 0-gradigt. Ingen brådska till fiskesträckan direkt.

Lång frukost och flera koppar kaffe senare satte jag mig i bilen och anlände MB strax innan 10. En god pratstund med Ghillien Andy om gårdagens sena fiskar. Det var för övrigt han själv som hade tagit den lusade fisken på Cairntonsidan!

Efter att ha fått igång kaminen och laddat den med ved stack jag upp till Kelpie och fiskade av den. Fortfarande bistert ute, men det snöblandade regnet har åtminstone övergått till vanligt duggregn.

Ingen action alls i Kelpie och nu värmer jag mig i hytten med en kopp kaffe innan jag tar långpromenaden ner till Invercannie som jag ju aldrig fiskade igår.

Andy fiskar just nu Malt Steep och början på Rock Head från Cairntonsidan så tänkte låta dem vila en stund iallafall.

13:00

Jag är i zonen! Lite som idrottare hittar sin formtopp. Det finns inom sportfisket också och då brukar man kalla det att vara ”in the zone” eller ”i zonen” på Svenska.

Det är en sjukt skön känsla. Även om man inte fiskar speciellt hårt och förutsättningarna är dåliga så är man liksom het ändå. Jag knallade som sagt ner till Invercannie och då det är en hyfsat snabb pool så tog jag mig tid att byta från F/H/I till Guidelines gamla goa F/S3 (kanske den mest använda linan på Ems herrgård förövrigt) innan. På tafsen satte jag en Dee Monkey på alutub som Stefan Sigfeldt skänkte dagen innan avresa.

Poolen såg väldigt fin ut på den här vattenföringen. Jag struntade i den övre delen av lathet och av erfarenheten från det kalla vattnet. Jag vill kunna fiska noga där det är som allra hetast utan att frysa ihjäl och det är från mitten och en bit ned.

När jag kom ner till det heta partiet kände jag något.. Bara ett pill. Tog hem flugan, inspekterade den och väntade nån minut innan jag slängde ut igen. Efter 3 meters drift kände jag hur en fisk ”tuggade” på flugan.. Det blev liksom aldrig tungt, men jag kände att något var där och nafsade. När jag nästan fiskat ut kastet släppte jag slingan på vinst och förlust och gjorde mothugg..

Yes!! Tunggung i spöt! Rejäl fisk. När jag började bryta ordentligt i den satte den av uppströms. Perfekt. Älskar när dom gör det. Det tog sina modiga minuter av ställningskrig och vid ett tillfälle gick den runt en sten ute i poolen så jag var tvungen att göra en riktigt vansklig vadning för att få loss linan, men allt gick bra och som jag misstänkte på fighten var det en riktigt fin springer!

Fisken mätte 81cm vilket är 13lbs enligt skalan man använder här.

Snacka om att ha flyt. Finns lite film etc på releasen och där man även ser poolen på Facebook för den som är intresserad. Annars kommer jag komplettera med nån bild på poolen i eftermiddag då jag går ner och gör några släng igen.

Nu njuter jag i hytten med en kaffe och snart läge för en lunch.

16:00

Käkade en grym paella med räkor och chorizo till lunch och har därefter fiskat av den övre delen av MB (Finzean Walk, Floating Bank och Cairnton Pools). Häktade i en liten kelt i Floating bank som jag raskt bröt in och släppte tillbaka.

Nu myser jag i stugan med några kalla Punk IPA och en kokkaffe.

Hade velat fiska Malt Steep och Rock Head, men samma gubbe verkar ha parkerat där och går dem om och om igen från Cairntonsidan. Troligen för att ghillien talat om att jag fick en där igår.. Nåväl, jag är mer än nöjd och väntar gärna i den goa hytten! Båda dessa pooler fiskar dessutom löjligt mycket bättre från min sida så jag går i när han är klar. Regnet öser ner och jag hittade en drillbild från tidigare som jag ju kan lägga upp här under tiden 😄

Där ser man fina Invercannie pool också.

Det regnar på ganska rejält ute så förhoppningsvis har vi just nu en liten ”Rise” på älven. Då kan Rock Head sent på eftermiddagen/in på kvällen vara en av de bästa poolerna på hela älven :-).

18:30

Motfiskaren åkte upp och parkerade vid Kelpie istället så jag fick min vända på Malt Steep och Rock Head. Kändes vansinnigt giftigt men inte ett pill på flugan..

Här har ni en bild på själva brekket på Rock Head Pool. Det är rejäla fallmeter nedöver (dom forsränner med kayaker här ganska ofta) så man förstår att fisken gärna vilar en stund efter att ha gått igenom. Mitt i forsen ligger en fin liten pool som heter Salt Vat och som kan vara brutalt giftig på lågt vatten och allra längst ner så ser ni en högersväng på älven. Där börjar Invercannie som jag fick springern i tidigare.

Värmer mig just nu i hytten igen och är i valet och kvalet ifall jag ska ta promenaden ner till Invercannie eller inte. Känns ju jävt som attan där nere, men å andra sidan så är den torra värmen underbar i hytten. Skönt att torka vadare, jacka etc innan hemfärd och imorrn bär det av uppöver längs älven ganska tidigt. Dessutom har jag ju fått en fantastiskt fin fisk idag. Man ska inte vara girig.. Jag sitter nog kvar till jag blir torr, tar en pilsner till och njuter av utsikten över älven och regnets smatter mot taket.

Nya tag imorrn på Craigendinnie! Där har dom tagit fisk 2 dagar i rad. Fina pjäser dessutom så chansen finns igen!

Over and out för idag och tack igen för att ni läser! Sanslösa 780 unika besökare och 1800 sidvisningar idag på bloggen. Otroligt! Detta som egentligen bara är min egen dagbok för att kunna titta tillbaka på olika fisken när man blir gammal :-).

Men som sagt, kul att ni är många som gillar att följa med!

19:30

Nu blir det en färdigrätt Carbonara, ett bättre glas rött och Champions League i Lodgen. Tack gode gud för VPN!