Stjördalselva 4e – 9e Juni

Mina vänner åkte som sagt hem förra söndagen efter en grym vistelse på Skjerva lodge. Tre ytterst trevliga engelsmän tog deras plats och nu halkade även jag med på deras ”all inclusive” där mästerkocken, Patrik Daugaard, serverar 3-rätters varje kväll. Ett ord räcker för att beskriva hans konster i köket; magi.

Fantastiska musslor!
Varje rätt av de tre rätterna vi blivit serverade sedan i söndags (fredag när jag skriver detta) har varit top notch.

Lamm i rosmarin och citron
Danny, Paul, Patrik, Johan och Guy inför en trattkantarellsoppa
Då jag ju redan fått lax och även tappat några så har fiskesuget lugnat sig ordentligt för mig samtidigt som man inte vill gå före någon av de engelska vännerna som bara har en vecka på sig här i Norge. Således har jag chillat och haft det oförskämt gott vid lodgen den mesta av tiden. Passar på att njuta av att vara ledig.

Bra läge i älven tidigt i veckan och på måndagen häktade Danny i en 9,5a som tyvärr satt långt ner i gälarna och blödde väldigt. Fisken blir en gåva till grundägarna som Patrik hyr av då det är svårt för engelsmännen att få med en storlax på flyget hem.

Danny Taylor med sin lax
Härlig start för Engelsmännen och givetvis blev det en del firande, men redan på eftermiddagen var de två andra i vattnet och kämpade medan jag och Danny chillade. Dom var tämligen trötta fram på kvällen när jag kände att det allt var dags för en vända. Om inte annat för att röra på sig lite då jag suttit still hela dagen i solen.

Vy från övre gränsen på Ingstadnes och nedöver sträckan
Underbar kväll och det luktade verkligen lax. Jag fiskade som vanligt i skymningen med en rejält stor Sunray. Började allra högst upp där jag tog bilden nedan. Fiskade mig nedåt och det kändes som att det skulle dra i hela tiden.. Men det gjorde det inte.

Jag skulle bara göra de allra sista kasten på nacken ner mot ”Fossen” när jag från dvala gick till helskärpt läge på en hundradels sekund. En fisk simmade med flugan och tuggade på den.. Det kändes som evigheter och jag hann be till högre makter att fisken skulle hugga på riktigt. Till slut blev det lite tyngre, jag släppte slingan och spände upp. Fast fisk. Tunga bugningar. Känslan är ju som de flesta av er vet fullständigt euforisk. Det är just det här ögonblicket man lever för känns det som.

Då jag är farligt nära Fossen så vill jag försöka få upp fisken i poolen så jag slipper en vansklig springtur neröver. Laxen vägrar dock följa mig på en ”walk the dog” och efter någon minut av ställningskrig så bär det av nedöver.

Fast fisk på första vändan för dagen
Fast fisk på första vändan för dagen och det bär av nedöver forsen
Både Patrik och Paul hörde när jag ropade ”Fish On” så båda kom till undsättning när jag sprang över hala stenar efter laxen. Den stannade två gånger i pottor på vägen, men så fort jag fick brutit loss laxen från dem så bar det av nedöver igen. En parantes i det hela är att jag älskar när fisk ger sig av. Inte bara för att dom tröttar ut sig fortare utan mest för att dom ofta avslöjar bra ståndplatser då dom nästan alltid stannar i små, ibland osynliga, pottor. Dessa lägger man på minnet och fiskar av nästa gång. Det har givit mig bonuslaxar både en och två gånger! Vi kommer ner till där forsen övergår i en rejäl och mer lugnflytande pool och här kan jag till slut bända in den sanslöst vackra honlaxen. 104 cm lång och 57-58cm i omkrets! SÅ VACKER. För den intresserade så finns en del av fighten på film som jag publicerar nedan.

Laxhona på 12-13kg, C/R
Efter den upplevelsen så fylls man av glädje och ro. Förhoppningsvis lär hon sig av sitt misstag och biter inte över något annat den här säsongen och kan få komma till lek. Hon bär på fantastiska gener. Otroligt stark fisk.

Tillbaka till lodgen för en GT. Sov sedan otroligt skönt. Vaknade nån gång på förmiddagen och samtliga var i älven. Själv brassade jag frulle med världens största smile på läpparna. Det blir ofta så här när man är inne i ett flyt. Även om man fiskar mindre än andra så händer det grejer. I sportvärlden kallas det att vara inne i ”zonen”. Det är en härlig känsla.

Det hade börjat blåsa ostanvind vilket aldrig är bra i Tröndelag och väderleksrapporter sa dessutom att den skulle tillta och bestå resten av veckan. Jag gick ner efter frukost när Engelsmännen och Patrik hade fiskat av sig lite grann och behövde lunch. Gick själv hela övre delen utan känning. Fortsatte ned i Fossen och fiskade av pottorna som den vackra madammen från kvällen innan hade avslöjat för mig och vidare ner i den större poolen där hon landades. Kände mig stekhet och trodde det skulle häkta i nästan varje släng. Var nästan förvånad att det inte hänt något när jag började närma mig slutet på poolen. Då var det hänt igen! Sjuklinan stannar upp ute på en blankfläck, min slinga går av sig själv och det blir tungt.

IGEN! Jösses vilket flyt! Känner hyfsat omgående att fisken är mindre då den kommer upp i ytan och plaskar då jag bryter hårt i den. Det blir en kortvarig fight, max 5 minuter, innan jag ensam kan taila en lax på 81cm som omgående får friheten åter. Bet på en stor Banan i solskenet.

Selfie som jag tog efter att släppt tillbaka laxen med nacken i bakgrunden
När jag skriver in fisken skäms jag nästan. Men man kan liksom inte hjälpa att man ibland kommer in i ”flytet”. Jag har verkligen låtit medfiskare gå först hela tiden och fiskat otäckt lite. Som Mange, Laksekongen, de första dagarna. Han fiskade knappt alls, men lyckades med bedriften att ta en lax på 18,5kg samt en på ca 8kg. Ibland kvittar det liksom, när man har flytet så drar det i oavsett hur många kast man gör per dygn.

Ovan har ni lite rörliga bilder från de första dagarna vid Stjördalselva.

Från Tisdagen började det som sagt blåsa ostlig vind och sedan dess har det varit vansinnigt trögt. Engelsmännen kämpar ändå på riktigt hårt, men inga dragningar, ingenting.. Det känns som att vi behöver ett väderomslag och det ser ut att komma till Söndag då Frank och Sandelin kommer upp och ska fiska en vecka. Hoppas det!

Fin holdingpool på den nedre sträckan med en grym nacke. Där vill jag ta en snart!
Återkommer med nyheter om det händer något extraordinärt, annars blir det en veckouppdatering här igen om någon vecka samt dagliga uppdateringar på Instagram och Facebook (sök på Salmoniserad samt Orvissweden).